Agressie in de zorg. De negatieve kant van mijn werk. 

Het kan van de patient komen, die eist, manipuleert, schreeuwt, kleineert, klaagt, beschuldigt.

Soms komt het doordat een patient delirant of dement is. Dan kan hij er niets aan doen. Maar degenen die dat bewust doen, die zuigen je leeg.



En dan het bezoek, die zijn vaak nog erger. Ze trekken je deskundigheid in twijfel, staan je op de gang op te wachten  met 1001 vragen, en weer en weer. Hebben zelf een behandeling voor hun zieke familielid bedacht en eisen dat het zo gaat gebeuren.

Luisteren niet naar uitleg, zijn continue wantrouwig naar de zorgverleners, houden zich niet aan afspraken, gaan je , al dan niet stiekem, filmen als je met ze in gesprek bent.

Soms zijn wij genoodzaakt de bewaking te bellen, maar ook dat is slechts een kortdurende oplossing

Ja, we hebben trainingen gehad hoe je om zou moeten gaan met agressie. Maar in de praktijk is dat lastig toe te passen, op een drukke afdeling waar de bellen roodgloeiend staan en de telefoon aan een stuk door rinkelt, een afdeling waar veel ernstig zieke patienten liggen die veel zorg nodig hebben.

Eigenlijk komt het erop neer dat je zulke lastige situaties hooguit een dag vol kan houden. 

En veel met elkaar hierover praten, en grapjes maken. 

En het daarna proberen los te laten, maar dat heeft vaak tijd nodig.
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf nu alles op zusteranna.com

in de lift

beter lachen dan huilen